Як контролювати комунальних монополістів? Поради рівненського експерта

c9052b1e87a23c0d2d93ceff983bafd2

Депутати Київської, а тепер і Дніпропетровської міськрад прийняли рішення заборонити вводити підвищені тарифи на послуги житлово-комунально сфери. Однак цей мораторій насправді не має жодних правових наслідків ні для постачальників комунальних послуг, ні для споживачів, запевняє рівненський експерт у галузі ЖКГ Сергій Пінчук. Водночас він пропонує механізм дієвого контролю за комунальними підприємствами-монополістами. Їх могла б застосувати і Рівненська міськрада.

«Рішення Київської, а тепер і Дніпровської міських рад про мораторій на підвищення тарифів насправді не мають ніяких правових наслідків ні для постачальників комунальних послуг, ні для споживачів. На цифри у платіжках це ніяк не вплине, – написав Сергій Пінчук у «Фейсбуку». – Але ці рішення є свідченням існування в Україні системних проблем:

  1. Популізм набирає все більш загрозливих масштабів. Адже про неправомірність цих рішень відомо і тим, хто їх ініціював, і тим, хто за них голосував. Політикани у гонитві за рейтингами не усвідомлюють, що подібні дії здатні не лише призвести до колапсу комунальну галузь їхніх же міст, але й можуть використовуватися зовнішніми силами для розхитування ситуації. Адже заклик не платити за воду та тепло на основі цих рішень буде виглядати абсолютно логічним.
  2. В державі критично необхідно запустити роботу органів, які мають повноваження стежити за законністю рішень місцевого самоврядування. Саме ці функції мають отримати префекти згідно зі змінами до Конституції в частині децентралізації. Але ця реформа зависла. Це означає, що місцеві ради можуть приймати будь-які рішення, які діють, доки їх не скасують у судовому порядку. А хто має подавати такі позови? Так і до відверто сепаратистських рішень недалеко. Або, що ковбаса на території міста має бути по 2,20. Чому б ні?

Нагадаю, згідно зі ст.19 КУ, органи державної влади та місцевого самоврядування діють в межах та у спосіб, визначений законом. Тут явне перевищення законних повноважень. Але популісти користуються колективною безвідповідальністю.

Одразу зазначу: я не прихильник нових тарифів і у мене теж є багато питань до їх формування. Але є інші засоби, законні, для приведення їх у відповідність.

Приклад: «Рівнетеплоенерго»,  за новими тарифами, за рік отримає 650 млн.грн.,  450 із них сплатить «Нафтогазу» за природній газ. Решта 200 млн. – це витрати підприємства. Чи намагалася міська рада Рівного провести публічний аудит цих витрат?

У Києві та Дніпрі ці цифри на порядок вищі. Чому місцеві ради не перевіряють їх обгрунтованість?

Те саме потрібно вимагати і щодо державних підприємств…

До речі, 25 червня ц.р. набув чинності закон, відповідно до якого місцеві ради мають визначити, на яких комунальних підприємствах потрібно запровадити інститут Наглядових рад, і які КП мають обов’язково проводити щорічний аудит. Ось вам і механізми дієвого контролю за монополістами.

Але, напевно, недієвий контроль і несправедливі тарифи лежать в основі тих популістських рішень. І добре, якщо це лише політична недалекоглядність».

Вам також може сподобатися