Учасник “Відповідальної громади” Олександр Безощук пропонує розпочати в місті роботу з впорядкування збору благодійних внесків в школах. Свої пропозиції він оприлюднив для обговорення на Facebook, а також надіслав їх міському голові Рівного та управлінню освіти:
Я, сам батько школярів, мене теж зачіпає проблема збору благодійних внесків в закладах освіти. Але, але… Можна безкінечно обурюватися на кухнях, строчити обурливі коментарі в соцмережах і на форумах. Обурюватися бездіяльністю влади. Але проблему це не вирішить. Потрібно самим пропонувати шляхи вирішення проблеми і потроху її вирішувати.
Що ми маємо на сьогодні?
1. Заклади освіти тотально недофінансовуються. Коштів вистачає на зарплати і комунальну послуги. Але поточні і капітальні ремонти за бюджетні кошти – це диво. Так, місто намагається щороку робити ремонти і будувати нові заклади освіти. Але це лише декілька закладів. Для ремонту , утеплення, закупівлі обладнання для всіх – треба сотні мільйонів гривень. І це тільки в місті. Без підтримки держбюджету, підтримки Європейського союзу – проблему не вирішити і за 10 років. Повірте, я вивчав досвід Польщі. Там процес триває вже 20 років.
2. Як би там не було батьки беруть значну частину витрат школи на свої плечі. Скидаються купують нові парти, вікна, роблять ремонти. Але відповідають за це неформальні батьківські комітети, які не мають офіційного статусу юридичної особи, а як наслідок робить неможливим публічний та прозорий контроль за використанням коштів. А це в свою чергу викликає чимало нарікань з боку батьків.
3. Зважаючи на викладене в попередньому пункті, ніхто не знає скільки коштів з кишені батьків йде на до фінансування шкіл. НІХТО. Якщо вам кажуть що знають – брешуть! Де факто порахувати цей чорний нал – неможливо по всіх школах і садочках. Як і перевірити ефективність використання коштів.
Ці проблеми є. Це ні добре, ні погано. Це об’єктивна дійсність. І винні у тому всі: батьки, вчителі, чиновники, політики. Але така ситуація не може бути безкінечно. Особливо в країні, яка хоче стати європейською. Я вивчав досвід закладів освіти міста Гданськ і Гдиня в Польщі. Як не дивно, поляки мають свій ключ до вирішення проблеми. Візьму на себе сміливість запропонувати декілька шляхів вирішення проблеми з поборами:
1. Розпорядженням міського голови Рівного утворити при міському управлінні освіти наглядову раду з питань реформування системи освіти та збільшення прозорості та публічності господарської діяльності міських закладів дошкільної та шкільної освіти.
2. Залучити до роботи в наглядовій раді – представників батьківських комітетів та відомих міських громадських організацій.
3. Учасникам наглядової ради спільно розробити план заходів, щодо встановлення прозорості в процесі залучення благодійних внесків у закладах освіти. А саме типові рекомендації з реформування системи збору благодійних коштів у садочках і школах, пакети типових документів для реєстрації офіційних благодійних фондів на основі батьківських комітетів при кожній школі. Також наглядова рада має розробити положення і проекти наказів щодо заборони збору готівкових благодійних внесків в закладах освіти, а управління освіти їх видати.
4. Благодійні фонди утворенні самими батьками з офіційними рахунками – перша підвалина відновлення довіри до системи освіти. Досить принижувати педагогів і робити з них «жебраків», досить рівняти всіх під одну лінійку і обзивати корупціонерами. Досить тиснути на батьків з вимогами передавати гроші невідомо кому і не відомо за що. Давайте відновлювати повагу одне до одного завдяки запровадженню законних механізмів.
Це реально! Кожній школі є ініціативні батьки, які візьмуться за організацію роботи в такому форматі, серед них є і бухгалтери, будівельники, організатори, депутати врешті решт. Невеличкий внесок власною працею стане великим поштовхом до налагодження фінансової прозорості в закладах освіти, встановлення взаємоповаги між педагогами, батьками, дітьми.
Я готовий почати цей процес у своїй школі. Переконаний – цю ініціативу підтримають і батьківські комітети і адміністрації шкіл, управління освіти та міський голова. Вже готую відповідні письмові звернення.