Введення електронного дукоментообігу та створення ресурсів електронного врядування – так званого е-уряду – стало вимогою часу в Україні. За роботу взялась команда громадських активістів під керівництвом відомої технократки Яніки Мерило. До ініційованого нею проекту вже долучились десятки міст, а Львів взагалі став пілотним. Отримання довідок, реєстрація авто та ще багато послуг там вже можна отримати в електронному вигляді. Тим часом рівненські чиновники над цим тільки думають працювати… Колись. Отож, коли в Рівному можна буде в онлайн-режимі отримати потрібні довідки та подати документи на реєстрацію тощо, дізнавалися журналісти сайту «ВСЕ» та ГО “Антикорупційний моніторинг”.
Яніка Мери́ло – виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій UVCA, співзасновник ICT Competence Center, експерт Агентства електронного урядування України.
З січня по квітень 2015 року працювала радником міністра економічного розвитку і торгівлі України Айвараса Абромавичуса. На цій посаді Мерило відповідала за напрям залучення інвестицій, поліпшення інвестиційного та бізнес-клімату, координації міжнародних програм і розробку рішень електронного уряду. Втім невдовзі звільнилась і стала однією з засновниць громадської організації “ICT Competence Center“, яка займається впровадженням електронного урядування в Україні.
Нова ера
igov.org.ua – портал, на якому і зібрано послуги, які державні органи України надають громадянам та бізнесу. Частина послуг надається через інтернет (такі послуги позначені іконкою), інша частина все ще очікує на своє впровадження в електронній формі. Цей портал зроблено волонтерською командою iGov в рамках боротьби з корупцією в Україні та вдосконалення бізнес-процесів у наших державних органах.
Загалом тут представлені вже 75 онлайн-послуг, планують запустити невдовзі ще 75. Тим часом загалом їх має бути більше 400. Тут є все – від отримання звичайних довідок до свідоцтва про народження дитини. Ніяких черг, ніяких “рішал”.
Кузнецовськ – попереду
У багатьох містах України міська влада розуміє необхідність впровадження таких послуг, тому вони долучаються до проекту. На Рівненщині тим часом чиновники ігнорують таку ініціативу громадського центру. Рівне пасе задніх, а тим часом до проекту долучився Кузнецьовськ.
Як повідомив виконуючий обов’язки міського голови, секретар міської ради Кузнецовська Ігор Куц, місцеві мешканці з серпня цього року вже можуть отримувати 5 послуг у режимі он-лайн через портал igov.org.ua.
– Це була моя ініціатива, щоб Кузнецовськ долучився до igov.org.ua. Ми вже давно працювали у напрямі розвитку електронного документообігу і домовилися з волонтерами, які створили цей портал, про співпрацю. Підготовча робота зайняла у нас приблизно до 3 місяців. Ми зібрали інформацію про послуги, які можемо надавати он-лайн, і волонтери безкоштовно розробили програмне забезпечення і включили нас до програми. Далі ми провели тестування всього, погодили і запустили. Вже з серпня мешканці Кузнецовська можуть отримувати 5 послуг через інтернет. Всього їх у міськраді 89.
Рівне: “напрацювання напрацьовуються”
У пошуках відповіді на це запитання звернулися до чиновників міськради. Щоправда, як виявилося, вони взагалі «не в темі» і тільки думають, що в цьому напрямку щось потрібно робити.
Як розповів заступник міського голови Рівного Руслан Шевчук, він підтримує ідею запровадження електронного документообігу, втім не знає, що в місті вже зроблено у цьому напрямку, бо цим не займається і порадив звернутися до керуючого справами міськвиконкому Петра Середюка.
У свою чергу, Петро Середюк зазначив, що в роботі в цьому напрямі задіяні практично всі відділи міськвиконкому, але що вони вже напрацювали, не розповів.
– Є рішення міської ради щодо введення електронного документообігу в Рівному. Зараз працюємо у цьому напрямі власними силами. Вже є напрацювання. У цьому процесі задіяні майже всі відділи міськвиконкому. На одному етапі робиться одне, далі робитиметься інше, – каже Петро Середюк.
Тим часом представник ГМ “ОПОРА” Андрій Токарський каже, що в Рівному електронне врядування на початковому етапі.
– Зараз у нас тільки починають впроваджувати елементи електронного документообігу. Так, наприклад, у нас є центр надання адмінпослуг, який має свій сайт, і деякі послуги навіть можна отримати он-лайн, щоправда, їх дуже мало. Основним же джерелом об’єднання електронної інформації має бути сайт міськради. Наразі це смітник, на якому дуже важко щось знайти. Робоча група з питань врядування, яка працює в рамках «Дорожньої карти реформ», надавала свої пропозиції щодо того, як його змінити. Та проблема ще в тому, що в Україні, відповідно до чинного законодавства, всі документи мають бути у паперовому вигляді з оригіналами підпису, щоб вони були чинними, – каже Андрій Токарський.
У області – догана
У свої чергу, керуючий справами Рівненської ОДА Олександр Корнійчук зазначив, що наразі діє програма електронного документообігу “Мегаполіс” між облдержадміністрацією, її підрозділами і райдержадміністраціями.
Тим часом, за його словами, повноцінно ввести електронний документообіг зараз складно, бо немає електронного підпису.
– Для того, щоб функціонував електронний підпис, потрібно 100 тисяч гривень у рік. А мешканці Рівненщини зможуть отримувати деякі довідки та подавати документи он-лайн, коли запрацює ЦНАП біля Рівненської ОДА. Ми плануємо його відкрити до кінця року, а вже з нового року він буде функціонувати повноцінно, – каже Олександр Корнійчук.
Тим часом Кабінет Міністрів України виніс догану головам обласних державних адміністрацій – Рівненської, Хмельницької, Чернівецької та Запорізької – за низький рівень приєднання до єдиного реєстру Міністерства юстиції України. Про це заявив прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк під час виїзного засідання Кабміну в Полтаві.
А ви як думаєте, скільки ще рівнянам чекати електронного урядування?